Teknologi og samfunn

Emnet omfatter flere ganske ulike tema slik som samfunnsfag, etikk, vitenskapelig metode, teknologiutvikling og næringslivshistorie. Emnet har likevel en viss felles ramme, nemlig det samspillet som er mellom disse temaene.Læringsutbytte for teknologi og samfunn skal ikke overlappe læringsutbytte for fellesemnet “Innføring i ingeniørfaglig yrkesutøvelse og arbeidsmetoder” (se rammeplanen § 3). Mange elever i forkurset har minst ett år med arbeidslivserfaring. Opplegg i samfunnsfag må ta høyde for de kvalifikasjoner slik praksis gir.Teknologi og samfunn utgjør 10% av forkursets totale omfang.

Innhold i emnet

Dokumentet under er et forsøk på en felles nasjonal tolkning og konkretisering av læreplanmålene i faget. Det er en del av en prosess, og slik sett ikke endelig. Dokumentet skal ikke erstatte læringsutbyttebeskrivelsen, som er de overordna, retningsgivende målene for faget. Bolkene og nivåinndelinga i dette dokumentet er ikke ment å styre mengde eller organisering av undervisninga. Den enkelte lærer står selv fritt til å organisere stoffet som man vil. Dette såkalte “fellesarket” ble utarbeidet i 2015.